O
dovada interesanta indirecta a prezentei in trecut a presiunii
atmosferei mai ridicate, reprezinta evenimentul din capitolul 9 al
Genezei, o neplacere care sa petrecut cu Noe la scurt timp dupa
Potop. Pana nu demult (cand a fost inventata pasteurizarea,
conservarea si pastrarea bauturilor) vinificatia era unica
posibilitate de conservare si pastrare a bauturilor. Ca regula se
facea vinul, obtinut pe calea fermentatiei naturale a sucului de
struguri, si avand o tarie de aproximativ 12% vol. Nu e de mirare,
cand dupa Potop Noe din nou a inceput sa prelucreze pamantul, el cel
mai degraba a sadit o vie. Dar in conditiile climaterice schimbate
aceasta a dus la consecinte grave pentru istoria omenirii:
''El
a băut vin, s-a îmbătat şi s-a dezbrăcat în cortul său.Ham,
tatăl lui Canaan, a văzut goliciunea tatălui său şi le-a spus
despre acest lucru celor doi fraţi ai săi de afară.Dar Sem şi
Iafet au luat o haină, şi-au pus-o pe umeri, au intrat în cort
mergând cu spatele şi au acoperit goliciunea tatălui lor; feţele
lor erau întoarse, astfel încât ei n-au văzut goliciunea tatălui
lor.Când Noe s-a trezit din beţie şi a aflat ce i-a făcut fiul
său cel tânăr,a zis: „Blestemat să fie Canaan; să fie cel mai
de jos dintre sclavi pentru fraţii săi.“'' Geneza 9:21-25.
Din
textul citit se creeaza o impresie, ca efectul, cauzat de
intrebuintarea vinului, a fost o surpriza atat pentru Noe (noi stim,
ca Noe a fost un om drept si integru (Geneza 6:9), iar o asa
caracteristica in orice societate presupune moderatie si abtinere de
la exces), ca si pentru familia lui — anume aceast lucru a
determinat reactia neadecvata a fiului mai mic, care la vremea ceea
avea deja copii proprii si vederea unui om gol nu a reprezentat
pentru el o mirare. Se pare ca, Ham pentru prima data in viata lui a
vazut un om beat. Mai mult de atat, incidentul care sa petrecut cu
Noe este prima mentiune a cazului imbatarii cu vin din toata istoria
omenirii.
Efectele, care apar in organismul omului in rezultatul actiunii
alcoolului (etanol), in mare parte depinde de gradul de acumulate al
acetaldehidei, care se formeaza in rezultatul
oxidarii etanolului.
Metabolismul etanolului schematic poate fi redat in felul urmator:
Acetaldehida este o substanta toxica, si cu toate ca gradul de
alcoolism de obicei se masoara pe baza concentratiei de etanol in
singe, anume continutul in singe a acetaldehidei si utilizarii ei
rapide este hotaritoare in formarea intoxicatiei alcoolice.
Organismul doreste cat mai rapid sa se elibereze de acetaldehida
libera prin reactia de oxidare cu formarea acidului acetic. Aceasta
reactie are nevoie de prezenta fermentului aldehida dehidrogenazei,
care in calitate de cofactor foloseste NAD+
(nicotinamidadeninadinukleotida):
О О
// //
СH3-С
+ NAD+ + H2O CH3-С + NADH + H+
(1)
\ \
Н ОН
(acetaldehida)(acid acetic)
NAD+ ea asupra sa electronii de la substratul oxidarii (in mare
parte, de la acetaldehida)
si le transmite prin lantul transportatorului de oxigen, ce este
insotita de generare de energie, depozitata in adenozin
trifosfat. Acest proces, denumit oxidare biologica decurge in
mitocondria celulei. Lantul transportatorilor de electroni consta din
NAD, FAD ( Flavin adenina dinukleotida), coenzima Q (ubichinona), si
de asemenea citocromilor b, cl, c si a.
Oxigenul este acceptorul final de electroni, si in caz de deficit (de
exemplu – scaderea partiala a presiunii in aerul inspirat, in mare
parte din cauza caderii presiunii) sistemul de oxidare biologica a
enzimelor devine mai putin incarcat, in rezultatul caruia balanta
reactiei este inclinata in stinga prin depozitarea acetaldehidei in
organism si dezvoltarii efectului caracteristic betiei, exprimat
intr-o masura mai mare, decat in conditiile continutului normal de
oxigen.
Dar
influenta alcoolului asupra organismului este direct legata de
cantitatea oxigenului in singele omului, dar el la randul sau de
presiunea partiala a oxigenului in aer. Multi calatori care au
vizitat regiunile muntoase din sudul Caucazului au simtit pe pielea
lor ''ospitalitatea'' locala. Localnicii deseori implica oaspetii
intr-un joc, care practic a devenit un element al culturii, cand
refuzul de a consuma vin in aceeasi cantitate ca si ei este
considerata ca o nestima fata de traditia seculara a acestei natiuni.
Rezultatul final al acestei distractii — imbatarea oaspetilor pana
la o stare de inconstienta, aratindusi astfel superiotatea trairii la
altitudine fata de ''cei slabi'' din cimpie. Fara sa constientizeze,
localnicii al caror organism sa adaptat la conditiile de munte, se
folosesc de efectul influentei
hipoxiei asupra metabolismului alcoolului, rezultat in urma
scaderii presiunii, care este datorata
ridicarii la altitudinea de 1500-2000 metri.
Cu
cat mai semnificativa influenta asupra proceselor metabolismului in
organism trebuia sa fie scaderea marimii presiunii aerului cu 1,14 —
mai mult de doua ori?! Se pare, ca pana la Potop efectul alcoolului
al vinului putea sa fie echivalentul intrebuitarii chefirului din
zilele nostre: pentru o prelucrare directa a continutului de alcool
din chefir este suficient nivelul actual al oxigenului din singe. In
orice caz Noe nu a fost invinovatit
pentru aceasta betie intimplatoare, cu toate ca pozitia generala a
Bibliei fata de betie este una negativa.
In
acest fel noi vedem, ca situatia descrisa este in concordanta cu
conceptiile noastre moderne despre influenta schimbarii presiunii
atmosferice ca efect, ce la avut alcoolul asupra organismului uman.
Dar cateva mii de ani in urma toate acestea nu erau cunoscute, asa ca
unica explicatie a istoriei
biblice a acestui eveniment descris, este ca el a avut loc in
realitate.
"Imbatarea" din Facere 9 nu are nici o legatura cu vinul sau cu imbatarea unui om si descoperirea lui dezbracat de catre altul. Acolo e vorba de niste simboluri mult mai adanci.
RăspundețiȘtergere